Flaixos | Sensibilització i lluita contra el càncer infantil a Olot
Set breus i una fotografia per retratar l'actualitat més destacada de la setmana

1 | Sensibilització i lluita contra el càncer infantil a Olot
La Fundació Albert Bosch i l’Ajuntament organitzen diverses activitats per commemorar el Dia Internacional contra el Càncer Infantil.
Divendres i dissabte Olot acollirà diverses activitats per commemorar el Dia Internacional contra el Càncer Infantil, que és justament aquest dissabte, 15 de febrer. Enguany serà la primera vegada que la Fundació Albert Bosch, amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Olot, organitza la diada.
“Aquesta jornada fa valdre la importància que tenen la sensibilització i la investigació per avançar en la lluita contra el càncer infantil. La recerca de solucions mèdiques, biomèdiques i quirúrgiques és fonamental per aconseguir avenços en el tractament d’aquest tipus de càncer. Per això, des de la fundació continuem apostant per finançar projectes que ens permetin millorar la qualitat de vida dels infants i les seves famílies”, explica la presidenta de la fundació, Cristina Sanz.
Divendres, conferència
Aquest divendres, dia 14, a les 7 de la tarda a l’Espai Cràter tindrà lloc una ponència a càrrec del reconegut doctor Josep Tabernero, cap del servei d’oncologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i director del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO): “Reduint la distància entre el laboratori i la clínica, la recerca translacional com a canvi de paradigma entre el tractament del càncer i la seva prevenció”. La conferència, que és gratuïta i oberta a tothom, oferirà una oportunitat única per conèixer els últims avenços en oncologia, així com els enfocaments innovadors que busquen millorar els tractaments actuals contra el càncer infantil.
Dissabte, cercavila
Per a l’endemà, dissabte 15, hi ha prevista una activitat festiva i familiar. A partir de les 5 de la tarda se celebraran una cercavila i un ball de la faràndula. Es començarà amb una plantada de gegants a la plaça Major, per iniciar després una animada cercavila que recorrerà els carrers principals de la ciutat, començant pel carrer de Sant Ferriol i acabant a la plaça Major. En aquest espai serà on diferents figures de la faràndula ballaran. Hi haurà la Bruixa del Mallol, el Gat Nicolau, l’Artur de les Planotes, la gegantona Valèria, els geganters de Sant Miquel, en Tim i en Clam, i aniran acompanyats dels Grallers de Sant Esteve d’en Bas, que aportaran la seva música tradicional a la celebració.
2 | Els contagis per virus respiratoris, ja de baixada a la Garrotxa
Tal com explica el director mèdic de l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa, Lluís Ramió, a la comarca es va arribar al pic de contagis de virus respiratoris fa dos caps de setmana. Actualment, tant a la Garrotxa com a la resta de la demarcació de Girona, s’està “normalitzant la situació” i el pic de contagis va “baixant lentament”. La situació més complexa, doncs, ja ha passat; ara bé, la disminució dels casos no s’ha donat de cop, sinó que és el resultat d’un canvi de tendència progressiu. Aquesta realitat, que també és compartida a la resta dels hospitals de Catalunya, ha fet que els llindars de la taxa d’infecció passin de ser alts a moderats; una bona notícia que ve acompanyada encara de la recomanació d’adoptar les mesures de protecció que fa públiques el Departament de Salut, com ara visitar els espais sanitaris amb màscara o bé rentar-se les mans sovint.
3 | 46.000 euros per completar
les millores de la plaça de Sant Miquel
L’Ajuntament d’Olot invertirà 46.000 euros a completar millores a la plaça de Sant Miquel. El projecte, que ha estat aprovat a la junta de govern local, té l’objectiu d’incloure les demandes que els veïns han estat fent en els darrers mesos. “Redistribuirem l’escultura de Leonci Quera, que ara és al dipòsit municipal. També instal·larem dos jocs infantils més i modificarem alguns bancs, posant-hi respatllers, ja que la gent gran ens ho ha demanat. Alhora farem millores a l’enjardinat”, assegura Jordi Güell, regidor d’Urbanisme. La plaça de Sant Miquel es va sotmetre a una reforma completa fa anys i les millores projectades ara, per acabar de donar resposta a les demandes dels veïns de la zona, s’aniran executant al llarg dels pròxims mesos.
4 | Maria Vidal, nova presidenta de l’AECT PAHT Valls Catalanes
L’alcaldessa de Sant Joan puja al càrrec amb ganes de continuar treballant en el desenvolupament i difusió del patrimoni transfronterer
L’alcaldessa de Sant Joan les Fonts, Maria Vidal, serà d’ara endavant la nova presidenta de l’Agrupació Europea de Cooperació Territorial País d’Art i Història Transfronterer Les Valls Catalanes, una entitat pública de gestió i dinamització del patrimoni cultural a banda i banda del Pirineu català. Fins ara, Vidal havia estat la vicepresidenta de l’AECT PAHT Valls Catalanes i agafar aquest nou càrrec és per a ella un repte il·lusionant, ja que suposa “poder continuar treballant en una entitat que vetlla pel coneixement, conservació i difusió del patrimoni cultural, material i immaterial”. “Amb ganes de seguir avançant”, assegurava en aquest mateix setmanari recentment. Maria Vidal substitueix la batllessa dels Banys, Maria Costa, que passa ara a ser vicepresidenta, al costat de l’alcalde de Molló, Pep Coma, i l’alcalde de Ceret, Martí Vila-Passola, també a la mesa. Els mandats de l’AECT PAHT Valls Catalanes tenen una durada de dos anys i la presidenta ja té clares quines han de ser les pròximes línies de treball de l’agrupació: potenciar el treball en equip —no només dels membres de la mesa, sinó també dels tècnics—, establint diferents taules de treball, revisar els estatus i les aportacions de la quota dels socis integrants a l’entitat, ampliar l’oferta d’activitats actual, millorar la comunicació de fora del PAHT o vetllar per la realització dels projectes subvencionats per fons europeus. Actualment l’AECT PAHT Valls Catalanes està formada per 44 municipis de les comarques de la Garrotxa, l’Alt Empordà i el Ripollès, a la Catalunya Sud, i del Vallespir i l’Alt Vallespir, a la Catalunya Nord.
La Garrotxa, a les Valls Catalanes Trailrunning Challenge 2025. Aquesta lliga esportiva, que engloba diferents circuits de curses de muntanya de llarga distància de les comarques transfrontereres, es consolida més aquest any amb la incorporació de noves seus. En total, aquest 2025, seran tretze les proves que es disputaran i, com a novetat, la Garrotxa hi serà present en dues: la Trepitja Garrotxa (Montagut i Oix) i la MDM.CAT (Beuda i Albanyà). Aquest canvi té com a objectiu fer un pas endavant i continuar atraient atletes d’alt nivell. L’organització preveu uns 5.000 participants, entre atletes locals, nacionals i internacionals.
5 | S’ha ballat
El projecte “Ballar la Garrotxa” finalitza amb l’objectiu complert: enfortir vincles a partir de la festa i les cures
Dijous passat, Can Trona va acollir la presentació del documental que recull audiovisualment què ha estat el projecte “Ballar la Garrotxa”. Gràcies a l’acompanyament del fotògraf Martí Albesa, el vídeo vol transmetre el potencial que tenen el ball i la festa per crear espais de trobada i de celebració, per enfortir vincles comunitaris i per imaginar formes de relació a l’espai públic, centrades en les cures i els afectes. Aquesta proposta, que va sorgir de la campanya comarcal “Retalla les violències, enganxa les cures” i el Programa d’Envelliment Km 0 del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, pretenia a la vegada denunciar les violències sexuals, masclistes i LGTBIQ-fòbiques que es produeixen en aquestes espais de trobada.
El projecte —facilitat per Lo Relacional— s’ha realitzat durant l’any 2024 i s’ha implementat a nou municipis de la comarca: Argelaguer, Castellfollit de la Roca, Mieres, Olot, les Planes d’Hostoles, la Vall d’en Bas, Riudaura, Tortellà i Sales de Llierca. A cada lloc, s’han realitzat tres trobades, una primera de diàleg, una segona amb l’objectiu de la preparació d’una festa comunitària i una tercera en què s’ha dut a terme la celebració de la festa. Tot i tenir una estructura similar, el resultat i les reflexions que n’han sorgit han estat molt diferents en cadascun dels pobles, ja que les persones que hi han participat han estat d’edats, vivències i gustos diversos.
6 | Els Catarres, Els Pets i Sixtus, al Memorial Jordi Compte
Els Almogàvers Garrotxins han afegit el seu granet de sorra solidari
a la Fundació Albert Bosch en aquesta quarta edició del memorial
El 17 de maig arriba a la plaça de braus d’Olot la quarta edició del Memorial Jordi Compte de la penya blaugrana Almogàvers Garrotxins. Aquesta festa, que ja s’ha consolidat com una cita important en l’agenda olotina, compta un any més amb una programació musical atractiva. Aquest 2025, el cartell estarà format per Els Pets, Els Catarres, Miquel del Roig, Mam i Pipa, Sixtus i el discjòquei olotí Enric Canadell. A més de les actuacions de tarda i nit, però, enguany hi haurà activitats al matí: una sessió de spinning per recaptar donatius per a la Fundació Albert Bosch, una cercavila i un dinar popular. També a favor de la fundació garrotxina que lluita per a la investigació del càncer infantil, es podran fer donatius de manera voluntària en el procés de compra de les entrades. L’entitat ha volgut impulsar aquest part solidària perquè encaixa, al seu parer, amb els valors que transmetia Jordi Compte, el president dels Almògavers Garrotxins que va morir de càncer el 2019 i a qui es dedica aquesta celebració. Les entrades es posaran a la venda el 3 de març a almogaversgarrotxins.cat —per als socis, uns dies abans presencialment.
Dimarts, al local dels Almogàvers de la plaça Móra, es va fer la presentació del cartell. No se la va voler perdre un dels grup protagonistes del pròxim memorial, Els Catarres. El trio format per Èric Vergés, Jan Riera i Roser Cruells va oferir un petit concert en acústic, distès i proper, en què van tocar algunes de les seves cançons més cèlebres: Fins que arribi l’alba, Tòquio, Invencibles i Jennifer. Van aprofitar per recordar que a Olot presentaran el nou disc —tot just després de l’estrena al festival Strenes—, amb tota la banda de músics i un directe treballat.
7 | El títol nacional es queda a casa
Genís Grau es proclama campió de Catalunya de duatló a Castellfollit i Ernest López el segueix de ben a prop per ser subcampió. L’olímpic alemany Jonas Schomburg guanya el Duatló de la Garrotxa.
El Campionat de Catalunya de duatló es va decidir a Castellfollit i va anar a parar a les mans d’un castellfollitenc. Genís Grau (Cidade de Lugo Fluvial) va guanyar el títol nacional amb mig minut de marge respecte d’un altre garrotxí, Ernest López. L’olotí del Peñota Dental Alusigma va ser subcampió en superar Biel Colomina (Katoa Barcelona), tercer classificat, per només quatre segons. La millor marca de totes, però, la va fer Jonas Schomburg. L’alemany, olímpic a París i a Tòquio, va ser el campió del Duatló de la Garrotxa amb un temps de 56’ 02’’. Va ser divuit segons més ràpid que Genís Grau.
En la classificació general femenina, la campiona de Catalunya va ser la sub-23 Ivette Sánchez, del Katoa Barcelona, club que va fer doblet en l’apartat d’equips. Ariadna Llop, del CN Banyoles, i Aina Güell, del Salou Triatló, van completar el podi femení.
