Flaixos | Els ajuntaments participaran en l'audiència de la variant amb discrepàncies
Set breus i una fotografia per retratar l'actualitat més destacada de la setmana

1 | Els ajuntaments participaran en l’audiència de la variant amb discrepàncies
Fa una setmana, el president de la Generalitat, Salvador Illa, anunciava que aquesta primera quinzena de juliol la variant d’Olot i les Preses entraria en el període d’audiència pública. Aquest tràmit és l’antesala de l’aprovació definitiva del projecte constructiu —que es troba en la fase final de redacció— i és l’última oportunitat per incorporar millores i demandes al projecte. Els tres ajuntaments implicats hi presentaran al·legacions. El que més en presentarà és la Vall d’en Bas amb una vintena; el segon, Olot amb una desena, i finalment, les Preses amb només una al·legació.
La Vall d’en Bas. Els principals dubtes del consistori se centren en l’impacte que pot tenir la construcció del túnel de Verntallat en les aigües subterrànies de la zona, la ubicació del centre de control d’aquest túnel, el tractament de les parcel·les agrícoles durant l’expropiació temporal que es pugui fer o també la gestió de les terres sobrants de la construcció de la carretera.
Les Preses. Demanaran que es construeixi un talús natural per protegir les cases de la zona de Codella dels sorolls que pugui provocar el trànsit.
Olot. La majoria d’al·legacions són qüestions tècniques com el pas de canonades per sota la infraestructura, la millora de la connexió a peu entre la ciutat i el barri de l’Hostal del Sol o millores en la insonorització de la carretera.
2 | El 96% dels garrotxins creu que calen mesures de prevenció de risc volcànic
És necessari establir mesures de prevenció de risc volcànic? Gairebé tota la població enquestada coincideix que sí. És un dels resultats que ha obtingut el projecte Vivint entre volcans, liderat per Geociències Barcelona en col·laboració amb la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, i amb el suport de l’Espai Cràter i la Universitat de Barcelona. La iniciativa parteix de més de 300 enquestes a residents i visitants per diagnosticar el nivell de coneixement de la població i desmuntar mites. Segons els investigadors, algunes de les respostes han estat sorprenents, com per exemple que el 64% dels enquestats creu que el paisatge volcànic ha modelat, en part, la seva identitat i que el 45% creu que la història volcànica del territori ha influït en el seu sentiment de pertinença. Pel que fa als riscos de viure en una zona amb aquestes característiques, el 64% creu que és improbable o molt improbable que es produeixi una erupció a la comarca en els propers cent anys, però el 28% sí que creu que els seus habitants estan en risc volcànic.
3 | 1 de cada 7 infants està exposat al fum del tabac
La Comissió Garrotxa sense Fum va dur a terme un estudi per conèixer quina concentració de cotinina a l’orina tenien els nens i nenes d’entre zero i catorze anys per saber si aquests havien estat o no exposats al fum d’aquesta droga. La cotinina és la substància resultant del procés d’eliminar la nicotina del cos; per tant, la presenten les persones que sovint conviuen en un entorn fumador. El resultat de la campanya ha estat que 1 de cada 7 infants presenta exposició al fum del tabac i que el 13,8% de les mostres analitzades ha presentat uns nivells positius de cotinina. La darrera dada significa el doble del que l’anterior Enquesta de Salut de Catalunya havia estimat, que era del 6,4%. La campanya va recollir un total de 55 mostres de menors de quinze anys a l’Hospital d’Olot i als centres d’atenció primària de la comarca, que els seus professionals van oferir als familiars. Després de conèixer els resultats, s’han comunicat als equips de pediatria de l’atenció primària per poder fer-ne seguiment i s’oferirà a les famílies interessades materials i recursos per evitar l’exposició a aquesta substància tòxica.
4 | Nova oficina mòbil dels Mossos a cinc municipis
El projecte consisteix en una oficina mòbil amb dos agents dels Mossos d’Esquadra per apropar el servei policial als pobles de la comarca per atendre inquietuds, dubtes, posar denúncies i portar a terme altres tràmits de manera més fàcil i àgil. La prova pilot tindrà una durada de sis mesos, tres d’estiu i tres de tardor, per poder analitzar l’impacte que tenen les oficines i veure si són viables o no per implantar-les de forma permanent. Els cinc municipis escollits són Santa Pau, Besalú, Sant Joan les Fonts, la Vall d’en Bas i les Planes d’Hostoles. D’aquesta manera, tots els ciutadans de la comarca tindran a prop alguna de les oficines un cop a la setmana. La voluntat del cos és poder donar continuïtat al servei després de la prova.
5 | Besalú inicia un procés cooperatiu sobre seguretat
L’Ajuntament de Besalú va engegar la setmana passada un procés participatiu per definir de manera compartida una taula vilatana de seguretat. El procés consta de tres fases: una de presentació i recollida de dades, una segona d’anàlisi i exposició dels resultats, i una última de plantejament de solucions i possible execució. La primera fase va tenir lloc dijous passat i va consistir en una sessió informativa i de debat. La segona fase serà al setembre i consistirà en la presentació i anàlisi dels resultats recollits en la primera sessió o bé que la ciutadania també hagi fet arribar al consistori fins al moment. En aquesta sessió es posaran sobre la taula possibles solucions i opcions de treball per millorar la seguretat ciutadana. Finalment, la tercera i última sessió, plantejada a l’octubre, consistirà en l’exposició de les conclusions.
6 | Tres cobles i un miler de sardanistes, a l’aplec d’Olot
El diumenge 13 de juliol, el Parc Nou acollirà el 62è aplec de la sardana organitzat per l’Agrupació Sardanista Olot (ASO), un acte que enguany s’emmarca dins la programació d’Olot, Capital de la Sardana 2025. L’aplec s’allargarà tot el dia i hi participaran quatre cobles: La Principal d’Olot i la Ciutat de Girona tot el dia, i la cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona al matí i la Mediterrània a la tarda. Enguany, l’aplec commemorarà els 150 anys del naixement del compositor Juli Garreta i de la mort del compositor figuerenc Pep Ventura amb l’audició d’algunes sardanes dels dos músics. La vigília de l’aplec s’estrenarà La sardana de l’Ajuntament, composta per Josep Antoni López Álvarez i dedicada a les regidories de l’Ajuntament d’Olot que han fet possible la capitalitat.
7 | Tres garrotxins, al capdavant dels Campionats d’Espanya de triatló
Genís Grau és el vigent campió d’Espanya en distància olímpica. Va revalidar el títol que ja havia aconseguit l’any passat a la Corunya. D’altra banda, el cap de setmana passat, Ernest López i Clara Aulinas també es van situar al capdavant dels Campionats d’Espanya per autonomies de Mèrida. A causa de la temperatura de l’aigua, que era molt alta, el format de la competició va quedar reduït a dues semifinals individuals i no va tenir final. A la semi B masculina, el campió va ser Ernest López; l’olotí del Peñota Dental Alusigma va superar el gallec Jarno Pousada (Cidade de Lugo) per tres segons de diferència. A la semifinal B femenina, Clara Aulinas va ser subcampiona. La triatleta del Katoa Barcelona va quedar catorze segons per sota de la madrilenya Ana Carballo (Cidade de Lugo), però va superar la gallega María Alzaga (Náutico de Narón) per quatre segons.
